Alpakka Median Niinan tarina

Alpakka Median perustaja ja luovuuden lähde Niina Grönholm on aina rakastanut tarinoita. Pienestä asti hän on kirjoittanut – ja taltioitunut kaiken tukevasti mielikuvitukseeensa sekä pöytälaatikkoon.

 

"En kyllä tajua, miten valitsin tietojenkäsittelyn opinnot. En minä mitään niistä tajunnut, kiinnosti se, että tuon laatikon avulla tuntuu pääsevän muihin maailmoihin kiinni. Että tuonnehan olisi ihan mahtava tehdä juttuja", Niina muistelee opintojaan ammattikorkeakoulussa. Tietojenkäsittelyopintojen jälkeen Niina toimi saman alan opettajana kuusi vuotta.

 

Kahden lapsen äitiys mullisti hänen maailmansa. "Äitiys on ihan eniten parasta, mitä minulle on tapahtunut. Rakkaus tarinoihin on ilokseni periytynyt lapsilleni. Perinteinen tarinankerronta, sadut, kirjat ja elokuvat – ja totta kai pelaaminen ovat arkeamme".

 

Kun lapset olivat pieniä ja alkoivat kiipeillä tietokonetta kohti, Niina havaitsi, että netistä puuttui turvallinen, ja inspiroiva, jopa viihdyttävä paikka, jossa lapset voivat leikkiä.

 

"Siitä se sitten lähti. Sain ajatuksen luoda moista sisältöä itse".

 

Vuonna 2007 Niina perusti yrityksensä Alpakka Median, joka tuottaa perinteistä tarinankerrontaa televisioanimaatioiden ja digitaalisen ajanvietteen muodossa.

 

 

Hertan tarina alkaa

 

"Hertan maailma näki päivänvalon tammikuussa 2008 tehden kotimaisen lastenkulttuurin historiaa:

Se on Yleisradion Pikku Kakkosen ensimmäinen animaatiosarja, jolla on ikioma digitaalinen pelimaailma.

 

Hertta saavutti välittömästi lasten ja vanhempien suosion – ja on säilynyt vankkumattomana aina siitä lähtien.

 

Hertan maailma tavoittaa viikoittain 80 % 2-6-vuotiaista lapsista. Hertan jaksoja katsotaan television lisäksi Yle Areenalta sekä YouTubesta. Myös Ruotsin SVT-kanavalla Hertta on tullut tutuksi. Vuosina 2008-2018 Hertan netti- ja mobiilipelejä pelattiin Pikku Kakkosen nettisivuilla satojatuhansia kertoja viikossa. Pikku Kakkosen verkkosivut ovat sulketumassa ja syksyllä 2019 Hertan Ruskaretki julkasitaan uusilla kuvituksilla Pikku Kakkosen sovelluksessa.

 

Hertan tuoteperhe

 

Hertan maailmasta on kasvanut kokonainen brändi. Animaatioiden ja digitaalisen pelimaailman lisäksi Hertan tavoittaa sekä Kustannusosakeyhtiö Tammen, että Alpakka Median julkaisemista kirjoista ja puuhavihkoista.

 

Hertan musiikkia on katseltu ja kuunneltu YouTubessa ja Spotifyssä yli kaksi miljoonaa kertaa. CD-levyn lisäksi EMI Music Finland on julkaissut kaksi DVD-kokoelmaa.

 

Hertan kanssa voi leikkiä myös oikeasti AMO Oy:n tuottamilla pehmoleluilla ja lautapeleillä. Hertan on voinut löytää myös luonnonhelmasta ja veden ääreltä kylpylähotelli Health & Spa Rokualta.

 

Hertta matkalla maineeseen

 

Alpakka Median toimitusjohtaja Niina osoittaa taivaalle, piirtää tähden ja kertoo iloitsevansa siitä, että on saanut tehdä arvokasta työtä sekä toteuttaa monta unelmaa.

 

"Yli kymmenen vuotta Hertan kanssa ja minusta kyllä tuntuu, että eihän tässä ole kuin vähän pintaa raapastu".

 

Hertan maailma -tuoteperhe laajenee kotimaassa monella eri tavalla. Uusien kirjojen ja digitaalisen pelimaailman lisäksi Hertta haluaa tutustua kovasti maailman lapsiin.

 

 

Tarina on siis vasta alussa. Voit seurata kuulumisia Hertan maailman Facebook-sivuilla.